Klokkijken: het blijft een dingetje. Was het nou kwart vóór of óver? De hele uren gaan meestal wel, maar de kwartieren blijven lastig.
Mijn tip? Laat het je kind ervaren!

Op de foto zie je een briefje met 12 en een briefje met 3. We keken eerst naar de gewone klok (lange wijzer van de minuten, korte wijzer van de uren, richting die de wijzers draaien, als je een klok in 4 stukken deelt heb je een kwart). Op het hele uur staat je kind, alsof hij de lange wijzer is, op de 12. Dan gaat de tijd door, en dus ook de lange wijzer. Je kind springt over de twaalf en schuifelt naar de drie. Daar is het kwart. Net was het een heel uur, daar gingen we óverheen, dus nu is het kwart OVER. Werkt ook goed met stoepkrijt op je terras.

Dit flink oefenen en een andere keer kun je kwart vóór laten zien en ervaren.

Tweede tip (jawel, ik ben op dreef): probeer ook om je kind iets te laten noemen dat bij die tijd hoort. Bijvoorbeeld: om kwart over drie ’s middags is de school uit. Of om kwart voor 7 ’s avonds eet ik meestal mijn toetje.